Sveriges största sajt om kalligrafi med brevkurser, tips & tricks, länkar och webbshop

En liten kopparskål

by Marie Fredriksson on 2017-04-17

in etsning, ur galleriet

I höstas arbetade jag fram en liten dekorativ kopparskål i form av ett lönnlöv som jag blev väldigt nöjd med. Idén kom från en Instagrambekant, som vid ett tillfälle taggade en annan Instagrammare som bland annat gjort en fin liten silverskål och jag tänkte: ”Vad fin! Men tänk om man gjorde så här och så här i stället, och så lägger man till kalligrafi på ytan, skulle inte det bli snyggt?” Det är ungefär så som inspiration vanligtvis fungerar för de flesta tror jag – man ser något man gillar, plockar idéer ur sina egna samlade referenser och gör förändringar och tillägg tills man har skapat något eget.

Sagt och gjort. Först gällde det så klart att ta fram en fin lövform, så jag bildgooglade, skissade, justerade och skissade igen tills jag hade nåt som jag trodde skulle funka. För att testa så att formen verkligen fungerade i praktiken så sågade jag ut en ”dummy” ur kopparplåt och hamrade den till den form jag ville ha. Efter ett par små justeringar var jag nöjd, och ”dummyn” blev fin i sig själv även utan kalligrafi.

Att hitta en lagom lång text att sätta på ytan blev en svårare utmaning. Visserligen är internet fullt av citat och dikter, men att hitta något med en fin koppling till just löv visade sig inte vara helt enkelt. En del texter var för långa, andra för generella, ytterligare andra hittade jag ingen upphovsman till.  Till slut föll valet på två rader ur en dikt av Emily Brontë:

Fall, leaves, fall; die, flowers, away;
Lengthen night and shorten day;
Every leaf speaks bliss to me
fluttering from the autumn tree.
I shall smile when wreaths of snow
blossom where the rose should grow;
I shall sing when night’s decay
ushers in a drearier day.

Sen var det dags att kalligrafera texten. Att använda en ledig kursiv stil kändes givet, men jag fick experimentera lite med att hitta rätt storlek och tjocklek på bokstäverna och layouten gav sig inte heller självt på en gång, så det tog lite tid.

Sedan satte jag ihop texten med lövets form, och gjorde en baksida som ”bara” visade bladets nerver.

Sen var det dags att kavla upp ärmarna och börja jobba. Att etsa texten på en millimeter tjock kopparplåt är inget konstigt, det är samma procedur som jag använt till mina smycken fast i större skala. Att etsa baksidans motiv med exakt rätt placering visade sig svårare, men gick det också efter lite tänkande. Hela den 80 cm långa, kringelikrokiga konturen sågade jag sedan ut för hand med lövsåg och därefter filades kanterna mjuka och fina.

Koppar är relativt mjukt och lätt att forma, så själva hamrandet till en skål med lätt utåtböjda kanter gick relativt smärtfritt. Efter det lade jag skålen i ett patineringsbad i omgångar, och patinan slipades delvis av mellan baden så att utseendet blev riktigt rustikt och fint. Och sen var mitt lilla kopparlöv klart!

Ett par månader senare gjorde jag även en variant av aluminiumplåt i stället för koppar, och även om designen är identisk blev det ändå två helt olika utseenden – polerad, blank aluminium och patinerad, rustik koppar.

Jag gillar dem båda! Vad tycker du?

 

 

Leave a Comment

Föregående inlägg:

Nästa inlägg: