Sveriges största sajt om kalligrafi med brevkurser, tips & tricks, länkar och webbshop

Hur man blandar egna färgnyanser

De allra flesta börjar öva kalligrafi med reservoarpenna, och en del går efter ett tag över till stålstift och färdiga flaskor med bläck eller tusch. Så länge man håller sig till reservoarpennorna är man mer eller mindre begränsad till de fåtal nyanser bläck som finns färdiga att köpa, antingen i patroner eller flaskor.

Det fina med att gå över till stålstift som går att använda med både akvarell, gouache och akrylfärger (läs mer här) är att man kan blanda till precis alla nyanser man vill. Om man bara väljer rätt basfärger från början så har man hela färgskalan som i en liten ask, utan att man behöver köpa varje färgnyans man vill använda.

I skolan fick man lära sig att man bara behöver tre färger för att kunna blanda alla andra – rött, gult och blått. Detta är dock en sanning med modifikation. Det finns nämligen inga absolut ”rena” gula, röda eller blå nyanser. Blått och rött blir inte alls alltid en klar lila färg som man kanske skulle vilja, utan kan också bli en ganska mörk och murrig brun sörja. Detta beror på att blått kan ha en dragning åt antingen rött eller gult, samtidigt som rött kan ha en dragning åt blått eller gultt.

För göra sitt färgblandande så lätt som möjligt behöver man faktiskt två olika nyanser av de tre basfärgerna, alltså sex stycken totalt. Sedan kan det också vara bra att ha svart och vitt också. De nyanser man behöver är följande:

Färgcirkel - de här färgerna behövs för att blanda till alla färgnyanserGula
En som drar åt blått, till exempel Lemon yellow (”kall” gul)
En som drar åt rött, till exempel Cadmium yellow pale (”varm” gul)

Röda
En som drar åt gult, till exempel Cadminum red pale (”varm” röd)
En som drar åt blått, till exempel Alizarin crimson (”kall” röd)

Blå
En som drar åt rött, till exempel Ultramarine (”kall” blå)
En som drar åt gult, till exempel Cerulean blue (”varm” blå)

Vitt och svart
Vit: Zinc white att blanda med andra färger till pasteller, Permanent white om man vill ha täckande vit färg i pennan att skriva med. (Zinc white blir inte täckande om man använder den i pennan, Permanent white blandas inte så bra med andra färger.)

Svart: Jet black är en djup, täckande svart färg som ger blåaktiga gråa nyanser när den blandas med vitt. Lamp black är inte riktigt lika täckande och ger svala gråa nyanser. Ivory black är även den mindre opak och ger varma brunaktiga grå nyanser tillsammans med vitt. Jet black är bra att starta med.

Vill man exempelvis blanda klara gröna färger ska man välja de färger som ligger närmast varandra i färgcirkeln ovan: Lemon yellow (med en blå underton) och Cerulean blue (med en gul underton). Då får man en grön färg utan röda undertoner – alltså en klar nyans. En blandning av Cadmium yellow pale och Ultramarine som ligger längst ifrån varandra och båda har en en dragning åt rött, ger mindre klara gröna nyanser.

Om du klickar här så hittar du exempel på olika blandningar av ovanstående sex basfärger. Visst är det fantastiskt hur många nyanser man kan få fram? Och om man sedan tillsätter vitt, svart eller en varierande mängd av den tredje färgen blir de mångdubbelt fler!

Givetvis behöver man inte blanda bara klara färger. Är man bara medveten om att vissa blandningar blir murrigare än andra så vill man ju kunna använda detta i sin repertoar också. Det är en del av det roliga med att blanda egna färger. Var inte rädd att prova – det värsta som kan hända är ju att du får hälla ut blandningen eller använda den till att öva med, eller hur?

Lycka till!

Marie Fredriksson



Leave a Comment