Sveriges största sajt om kalligrafi med brevkurser, tips & tricks, länkar och webbshop

Förgylla med bladguld

Att förgylla och hantera bladguld i kalligrafiska sammanhang är nästan en hel vetenskap i sig själv och inget som jag anser mig vara specialist på, men jag har en metod som brukar fungera.

Vanligt lim funkar inte så bra med bladguld, utan man behöver en s.k. häftgrund. Det finns många oljeburna häftgrunder till exempel när man ska förgylla tavelramar, men olja funkar ju inte på papper. Några vattenburna häftgrunder finns, av olika kvalitet, och det är inte alla som funkar i en kalligrafipenna utan måste läggas på med pensel. Själv har jag en flaska av ”Gedeo gilding paste” som funkar riktigt bra.

Annars kan man göra sin egen häftgrund. Blanda en halv flaska gummi arabicum (finns i de flesta konstnärsmaterialbutiker, märke Winsor & Newton oftast. En flaska är 75 ml, en halv blir då 37,5 ml) med en halv tesked honung. Detta görs lämpligast genom att ställa burken med gummi arabicum i ett kärl med varmt vatten, så löses honungen upp bättre. Låt detta svalna. Klart! Enkelt, va?

Man brukar använda s.k. transportguld med denna grund, dvs. bladguld som är lätt häftat vid ett bärande papper och är lite lättare att hantera. Det finns att köpa t ex på Slöjd-Detaljer. Bladguld är förhållandevis dyrt, men en bok består av 25 blad och räcker väldigt länge eftersom man – eller i alla fall jag – ofta är väldigt snål med att använda det! :)

Själva proceduren för att lägga häftgrunden är inte så svår, om än något tidskrävande. Här nedan ser du hur förgyllningen gick till för ett av mina diplomarbeten (se vidare i galleriet). Man gör så här:

Förgyllning steg 1

Måla en eventuell bakgrund och skriv texten först. Det skulle inte kännas så bra om man förstörde ett redan förgyllt arbete genom att till exempel stava fel eller skvätta färg någonstans, så jag brukar alltid se till att kalligrafin är klar först.

Kalkera sedan konturerna av det som ska förgyllas på ett smörpapper och för över detta till bakgrunden genom att gnugga med blyerts på baksidan av smörpappret och sedan gå över linjerna med en hård blyertspenna.

Förgyllning steg 2Använd pensel och lägg ut häftgrunden där du vill att guldet ska vara. Om du vill kan du blanda i lite akvarellfärg, gärna en orangeröd nyans om du ska använda guld och grå/blå till silver, så är det lättare att se vad man gör. Snåla inte med grunden, fast låt den inte flöda över heller. Låt detta torka. Använder du den hemmagjorda häftgrunden, gör iordning en andra, tunnare blandning som består av hälften häftgrund och hälften (destillerat) vatten. Lägg på detta i ett andra lager, låt torka. Känn på ytan – känns den minsta skrovlig, polera lätt med antingen en polersten eller baksidan av en sked eller liknande. Använder du färdig grund behövs inte detta andra lager.

Förgyllning steg 3Rulla ihop ett A4-ark på bredden till en smal tub – ungefär ett lillfinger i tjocklek invändigt – och tejpa ihop den. Klipp till en bit av transportguldet och pappersarket det ligger på i hanterbar storlek, det räcker med ca 12×8 mm. Tar du större hinner du inte få det att fästa i alla fall, så små bitar är bäst. Ta tuben i munnen och blås hårt genom denna direkt ner på ytan som ska förgyllas. Inga lätta andetag, utan rejäla, djupa flåsningar som innehåller fukt nerifrån lungorna. Detta gör att fästgrunden aktiveras och blir lite klibbig i några sekunder, tillräckligt länge för att det tunna guldet ska fastna. Du har inte mycket tid på dig, så det är bäst att ha alla saker nära tillhands. Alltså, andas 4-5 djupa andetag genom tuben ner på guldet, lägg kvickt på guldbiten på den klibbiga ytan med skyddspappret överst, och tryck hårt ett par sekunder. Ta bort skyddspappret.

Förgyllning steg 4Borsta bort det guld som hamnat utanför grunden med en mjuk akvarellpensel. Klipp till en ny bit guld, andas på ett nytt ställe på grunden och fortsätt lägga på bitar av guld på det här sättet tills hela ytan är täckt. Ibland kan man behöva lägga på ett andra lager, om guldet av någon anledning inte fäste ordentligt från början.

Det färdiga arbetet som illustreras här hittar du i galleriet.

Förgyllning är ju som sagt ingen exakt vetenskap, och med den hemmagjorda grunden kan man få experimentera en del innan man hittar ett bra förhållande mellan gummi arabicum och honung. Om guldet inte vill fastna alls, tillsätt honung pyttelite i taget och testa igen. Om ytan fortfarande är klibbig när den torkat har du för mycket honung – tillsätt då mer gummi arabicum. Och till bladsilver (som är tjockare än guld) kan man behöva en större andel honung än man har till guld.

Om du undrar varför man använder just en papperstub i stället för t ex ett sugrör i plast så är det för att pappret absorberar fukten i utandningsluften på ett sätt som inte plast gör. Det betyder att man inte råkar ut för att tråkiga salivdroppar faller från tuben och ner på pappret. Det skulle säkerligen inträffa med t ex ett plaströr, där fukten bara ackumuleras på insidan.

Guld och silver har en stor skillnad (bortsett från pris och sånt så klart) – och det är att silver oxiderar snabbt, medan guld håller sig genom århundraden. På bilden nedan testade jag den ovan nämnda Gedeo Gilding Paste med både guld och silver, och resultatet talar för sig självt:

De båda raderna som i början var skinande blankt silver har oxiderat i vackert blåsvart och grönt efter att ha hängt på min anslagstavla i två år. Men guldet på mittenraden har fortfarande kvar sin varma, glittrande yta. Ganska fascinerande, va?

Lycka till med förgyllningen!

Marie Fredriksson



Fredrik februari 23, 2013 kl. 14:07

Så, om jag förstått det rätt, så måste man alltid lägga ut limmet med pensel? Det finns inget lim som är så tunnflytande som vanligt bläck? Så att man kan skriva bokstaven med penna och stift? Att börja med penslar också uj uj uj, man måste bli konstnär för att detta ska gå.

Svara

Marie Fredriksson februari 23, 2013 kl. 14:43

Nej, inte alltid, men det är oftast lättast med tanke på att det är ”klistriga” medium det handlar om – och det måste det ju vara, för att guldet ska fastna. Exempelvis gummi arabicum i flytande form (finns t ex hos scribbles.co.uk) går – med en del möda – att skriva med i stålstift. Men pensel är oftast enklare, faktiskt!

Svara

gun hallberg augusti 2, 2013 kl. 08:07

Hej!
Gör jag på samma sätt om jag skall lägga texten på en oljemålning?

Svara

gun hallberg augusti 2, 2013 kl. 09:32

Räcker det med oljefärgen för att guldet skall fästa?

Svara

Marie Fredriksson augusti 2, 2013 kl. 14:05

Hej Gun.
Jag vet faktiskt inte – är inte så bekant med oljefärg. Men jag *tror* att det borde gå… om guldet läggs på färg som inte torkat än. Men för säkerhets skull, prova först på nåt undangömt ställe eller på en ”misslyckad” målning. Lycka till!

Svara

Thomas Sigurdson oktober 31, 2013 kl. 08:37

Hej. Vill bara påpeka att Winsor Mewton stavas utan d.
Mvh Thomas

Svara

Marie Fredriksson oktober 31, 2013 kl. 13:12

Helt rätt, tack för påpekandet. Fixat nu!
/Marie

Svara

Mathias maj 26, 2015 kl. 14:45

Hej Marie, tack för alla fina tips på den här sidan! Undrar om du vill dela med dig av hur bakgrunden på diplomet ovan är gjort? Supersnyggt!

Svara

Marie Fredriksson maj 26, 2015 kl. 22:51

Hej Mathias. Det är faktiskt bara en enkel akvarellbakgrund – en gul och en blå på vardera sidan som fått blanda sig lite som de vill i mitten!

Svara

Leave a Comment