Sveriges största sajt om kalligrafi med brevkurser, tips & tricks, länkar och webbshop

Paste paper – stärkt papper

Detta är en teknik för att dekorera papper som är populär i USA, där det kallas för paste paper. Benämningen ”pastamålning” förekommer ibland i Sverige. Det är vansinnigt roligt, och kan nog ses som en form av fingerfärg för lekfulla vuxna… =) Gör så här:

Blanda en del vetemjöl med fem delar vatten (skaka ihop det, det är smidigast). Kör på full effekt i mikron, ca 30 sekunder i taget, och rör om mellan varje gång. Smeten bör koka i ca 3-4 minuter totalt. Vid det laget har man fått en halvgenomskinlig gegga, som man låter svalna. Den tjocknar allteftersom, och jag brukar röra ner 1-2 delar vatten ytterligare, eftersom det blir för svårarbetat annars. Konsistensen ska vara tjock utan att vara stabbig.

När blandningen är tillräckligt sval för att man inte ska bränna sig på den, ös i alltihop i en gammal nylonstrumpa, sno runt så inget slipper ut på fel ställe, och kläm tills geggan har sipprat ut genom nylonen. Du har nu en slät massa, utan klumpar. Om det behövs kan man sila en gång till genom en nylonstrumpa. Detta är också s.k. ”vetemjölsklister”, som går utmärkt att limma papper med, och sitter som berget!

Jag har fått lära mig att man i det här läget ska blanda ner ett par droppar diskmedel. Risken finns annars att diverse småkryp annars kommer att börja knapr på vetemjölet förr eller senare.

Ös upp massan i olika burkar (små yoghurt- eller creme fraicheburkar är perfekta) och tillsätt valfri typ av vattenburen färg. Akrylfärg går utmärkt att använda och är vad jag föredrar, men det funkar lika bra med akvarellfärger på tub, gouache, torrpigment etc. Blanda till en ganska stark kulör.

Nu börjar det roliga! Sprid ut geggan med en pensel på fuktat papper (pappret som du hittar i webbshopen fungerar väldigt bra med den här tekniken) och börja leka! Använd ett par olika färger på samma papper, blanda dem på ytan med fingrarna, med penslar, med svampar, med en gammal tandborste, med vad som helst! Gör märken i ytan med en glasspinne, en kartongbit, en gammal gaffel, en hopkramad plastpåse, fingrarna, en leksaksbil, en kam som har tappat några tänder – precis vad du vill. Mjölblandningen är så pass stabil att de märken du gör inte ”rinner ihop” igen, utan blir kvar på ytan och torkar utan att förlora konturerna. Om du vill kan du strö över glitter, konfetti, korta trådar osv. för att ytterligare dekorera ytan. Tro det eller ej, men när det torkat blir det här en förvånansvärt trevlig yta att skriva på.

Mönstrad med en natursvamp och handflatorna.

Mönstrad med en natursvamp och handflatorna.

Mönstrat med en kartongbit med urklippta jack.

Mönstrat med en kartongbit med urklippta jack.

Mönstrat med en rak kartongbit.

Mönstrat med en rak kartongbit.

Mönstrad med handflatorna och tunna guldtrådar.

Mönstrad med handflatorna och tunna guldtrådar.

Mönstrat med lätt hand och en släpande kartongbit.

Mönstrat med lätt hand och en släpande kartongbit.

Mönstrad med en kartongbit med urklippta jack.

Mönstrad med en kartongbit med urklippta jack.

Mönstrad med allt möjligt =)

Mönstrad med allt möjligt =)

Pappret kommer så gott som alltid att buckla sig när det torkar, men det rättar man till genom att spraya försiktigt med vatten och sedan stryka på låg värme på baksidan (kom ihåg att skydda strykbrädan med gamla tidningar). Man kan också spänna upp pappret på en träskiva med förklistrade pappersremsor innan man börjar måla. Beskrivning på hur man spänner papper finns i de flesta böcker om akvarellmålning.

Om du tänker använda de färdiga pappren till origami eller vet att du kommer att vika dem på något sätt, så tillsätt några droppar glycerol (finns på Apoteket) innan du fördelar massan på pappret. Glycerolen gör att geggan blir smidigare när den torkat – annars kan den spricka i vecken. Hur mycket man ska använda får man experimentera fram, men någon droppe per matsked mjölblandning är ett ungefärligt mått. För mycket kan dock göra att torktiden blir längre. Om du planerar att skriva på pappret senare så kan det även ara klokt att blanda ner en aning matt akrylmedium också, annars är risken stor att bläcket kommer att ”blöda”. Detta behövs dock inte om färgen du använder är akrylbaserad.

Det ska också nämnas att man istället för vetemjölsblandningen kan använda tapetklister som man blandar ut till en grötliknande massa enligt anvisningarna på paketet. Ytan blir lite annorlunda när den torkat, men båda metoderna fungerar.

Vad kan man då använda de färdiga pappren till? Vad sägs om att kalligrafera direkt på dem, att använda dem som omslag till handgjorda kort, att vika askar och kuvert av dem, använda dem till collage… Pärmarna på den handgjorda boken i galleriet är täckta med papper dekorerat med den här tekniken. Fantasin är det enda som sätter gränser!

Marie Fredriksson